14 oktober 2013

Ben jij al donor?



Vandaag begint weer de jaarlijkse donorweek. In deze week wordt er aandacht gevraagd voor het tekort aan orgaandonoren die Nederland nog steeds kent. De opzet van deze week is dat we allemaal een ander vragen om ook donor te worden.

Je zult denken dat er jaarlijks genoeg mensen in Nederland sterven om iedereen te voorzien van een nieuw orgaan. Nu las ik zelf op de website jaofnee.nl dat van de 10.000 mensen die sterven, er maar 1 iemand onder de juiste omstandigheden overlijdt om zijn of haar organen werkelijk te doneren. Deze getallen maken het juist zo duidelijk waarom het nodig is dat zoveel mensen ja zeggen.

Wat misschien niet voor iedereen duidelijk is, is dat je zelf kan bepalen of je wilt doneren en wat je wilt doneren. Daarnaast bestaat altijd de mogelijkheid om je keuze die je vastlegt later nog weer te veranderen.

Enkele jaren geleden heb ik mij laten registeren voor het donorschap. Of jij donor wilt worden is helemaal aan jou, maar met de intentie van de donorweek vraag ik wel: ben jij al geregistreerd op jaofnee.nl?

6 opmerkingen:

  1. Ik ben ook al een aantal jaren donor. Ik vind het echt belangrijk dat iedereen dit aangeeft, ook als ze het niet willen zijn. Goed dat je dit benoemt hier op je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je dit onderwerp aanhaalt op je blog! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super goed dat je dit onderwerp voorbij laat komen op je blog!
    Ik ben al een tijd donor en toen ik me als donor opgaf heb ik bij mijn vrienden ook een beetje lopen zeuren dat ze dat moesten doen ;). Zo belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, ik ben nog geen donor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ook donor! Vind je het heel erg als ik een soortgelijk artikel maak?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee tuurlijk niet, alleen maar beter als meer mensen worden geïnformeerd!

      Verwijderen